Site blog

Picture of Sašo Knez
by Sašo Knez - Saturday, 18 May 2019, 8:57 PM
Anyone in the world

POSODOBLJENO AVGUSTA 2019

Izgleda, da smo julija bili preoptimistični glede zapiranja načrta poleta spet na LJ INFO (tekst spodaj). Očitno je vzrok neka globlja notranja težava v KZPS, ampak trenutno je situacija takšna:

FIS operater spet sprejema zaključevanja načrta poleta v zraku. AMPAK, ko so nekajkrat naše posadke za vsak slučaj še poklicale v ARO, ta isti načrt poleta še ni bil zaključen. 

Izgleda da FIS in ARO še ne komunicirata najbolje med sabo. Danes sem poklical na ARO in je operaterka razložila, da če ARO dobi klic za zaprtje plana ga ARO operater sporoči naprej. Izgleda, da sistem v obratno smer ne deluje najbolje. Je pa tudi res, da se še nobeni posadki ni naredilo, da bi jo iskali, če je pri FIS operaterju zaprla plan.

Skratka, po poletu - preverite pri ARO, če je plan res zaprt. To je še posebej pomembno pri poletih, kjer se prečka meja FIR-a.

POSODOBLJENO JULIJA 2019

V zadnjih desetih dneh smo posadke opazile, da Ljubljana INFO spet zapira načrte poleta v zraku. Po debati z Darkom Kranjcem iz KZPS smo učitelji izvedeli, da je bil dvom v tem, da če se načrt poleta zapre že v zraku v segmentu poleta med zaprtjem načrta poleta in pristankom nimamo zagotovljenih služb iskanja in reševanja.

Glede na gosto poseljenost Slovenije okrog letališč in vzletišč je ta strah povsem odveč. Od te epizode pa le odnesimo nauk, da načrt poleta zapiramo takrat, ko smo v vidnem stiku z letališčem.

Če letimo hitrejše letalo proti letališču z veliko prometa, med tem časom poslušamo lokalno frekvenco na drugi frekvenci (funkcija monitor oziroma dualwatch v primeru enega radijskega sprejemnika), da si ustvarimo situacijsko zavedanje o prometu.


V zadnjem tednu sem opazil, da FIS operaterji na Ljubljana INFO ne zapirajo več načrta poleta (flight plana) v zraku.

Do sedaj smo bili navajeni, da načrt poleta zapremo že v zraku. Pogoj je bil, da smo v vidnem stiku z namembnim letališčem ali vzletiščem. Sedaj FIS operaterji dajo navodilo, da naj po končanem poletu pokličemo ARO (Aeronautical Reporting Office) in tam zapremo načrt poleta.

Izkoristimo to spremembo, da ponovimo nekaj osnovnih dejstev okrog načrta poleta.

Biblija za vse informacije o postopkih v zračnem prostoru je nacionalni AIP (Aeronautical Information Publication). Dostopen je na straneh Slovenia Control in sicer tako iz glavne strani, kot iz neposredne povezave tukaj.

Kar se tiče postopkov okrog oddaje načrta poleta jih najdemo v delu številka 2 - Enroute in sicer v razdelku Flight planning (ENR. 1.10).

Tam piše veliko zanimih in uporabnih stvari. Tokrat bomo ponovili nekaj najbolj osnovnih.

Kdaj je sploh potrebno oddati načrt poleta? Odgovor je v točki ena, ki je povzeta iz SERA pravil letenja.

  • kadar uporabljamo kontroliran zračni prostor (s poletom začnemo, končamo ali prečkamo kontroliran zračni prostor)
  • kadar prečkamo mejo (državno ali FIR)
  • kadar letimo ponoči
  • kadar letimo IFR
  • kadar letimo takšne polete, da si želimo zagotoviti hitrejši odziv služb iskanja in reševanja
  • kadar letimo v bližini vojaških aktivnosti in želimo zmanjšati možnost, da nas po nepotrebnem prestrezejo

Načrt poleta lahko oddamo bodisi po telefonu (številka 04 2040 420, v mobilnik si shranite kot ARO Ljubljana) ali preko računalnika.

S to številko po pristanku tudi zaključimo načrt letenja.

Poteza iz strani KZPS, da se v zraku ne zaključuje več načrta poleta je nenavadna in v evropskem kontekstu velika izjema. Danes sem poklical na KZPS, da bi dobil pojasnilo kakšen razlog tiči za tem in je bila razlaga vodje izmene, da se s tem želijo prepričati, da je letalo res na tleh.

Verjetno je bila kakšna slaba izkušnja.

Vse pilote Akademije 4 prosim, da gledajo to spremembo politike v kontekstu. Da, res smo izgubili nekaj udobja in eno koristno uslugo, ampak še vedno živimo v čudoviti državi za letenje z lahkim letalom.

Ko smo v Sloveniji leta 2016 šolali prve Indijce za Pipistrelov projekt, se niso mogli načuditi, koliko svobode imamo. V Ajdovščini smo končali pripravo na letenje, šli do letal in šli leteti. Ko sva s Tadejem opazila, da so njihove oči čedalje večje, smo jih vprašali kaj je narobe. Odgovorili so: ''Ampak kaj pa dovoljenja? Kontrola letenja? Vojska?''

Kaj so mislili s tem, smo spoznali potem v Indiji. Za čisto vsak polet je bilo potrebno izpisati goro papirja, pridobiti nebroj dovoljenj in seveda vse skupaj narediti vsaj kakšen dan vnaprej. Kljub temu se včasih naredi, da že odboren let prekličejo samo nekaj minut pred vzletom. Da bi si človek lase populil od jeze!

Slovenski in evropski zračni prostor je izjemno dostopen in svoboden. KZPS za lahka letala svojih storitev ne zaračunava.

V tem pogledu tudi nam ne sme biti težko po pristanku zavrteti telefon in zapreti načrt poleta.

Edino, kar se bomo morali vsi zelo hitro navaditi, je da tega ne pozabimo storiti. Če to pozabimo, bomo FIS operaterju naložili dodatno delo, s tem ko bo moral poizvedovati za nami.

Lep vikend vam želim!


[ Modified: Saturday, 3 August 2019, 6:54 PM ]
 
Picture of Sašo Knez
by Sašo Knez - Monday, 13 May 2019, 8:14 PM
Anyone in the world

Uh, tale veter pa kar vleče, kajne?

Če pogledamo današnjo stanje na vzletišču Zagorje je cel dan pihal čisti vzhodnik s hitrostjo nekje med 30 in 50 km/h.

Podatki iz dne 13. maja 2019

V osrednji Sloveniji se hitrosti vetra okrog 50 km/h pojavljajo samo ob prehodih izrazitih hladnih front ali pa ob nevihtah in neurjih. Ti pojavi so zelo kratkotrajne narave. Pri hladnih frontah se merijo v urah, pri nevihtah in neurjih pa v nekaj deset minutah.

Ta vzhodnik je začel pihati v nedeljo zjutraj in bo trajal še do torka zvečer.

Torej?

Spet lahko poiščemo vzrok v sinoptični karti.

Sinoptična karta za 13. maj

Vidimo, da smo ujeti med dva velika vremenska sistema. Na jugu je šibek ciklon, ki je nastal z Genovsko ciklogenezo. Ta ciklon je šibak, kar vidimo z izobaro 1010 hPa, kar je le malo pod standardnim tlakom (1013 hPa).

Severno od nas kraljuje izjemno visok anticiklon. Na sinoptični karti se redkokdaj vidi izobare v višini 1040 hPa.

Spomnimo se še, da je smer vetra v anticiklonu v smeri urinega kazalca, v anticiklonu pa proti smeri urinega kazalca (vzdolž izobar). To smo se že spoznali nekaj tednov nazaj tukaj.

Ravno na naših krajih se torej sešteje spodnja stran anticiklona (vzhodnik) in severna stran anticiklona (spet vzhodnik). V spodnjo skico sem vrisal smer vetra okrog jeder ciklona in anticiklona, da bo situacija še bolj jasna.

Smer vetra v anticiklonu in ciklonu

Kar se tudi briljantno vidi na modelski napovedi Windy. Vzel sem višino 4000 metrov, zaradi tega, da smo se postavili nad relief in so tako takšni večji sistemi (cikloni, anticikloni) bolj izraziti.

Windy

V tem modelu tudi opazimo, da anticiklon na severu poganja genovski ciklon, tako da mu dovaja svež zrak zahodno od Alp.

Dolgotrajnost tega vetra najdemo v dejstvu, da je anticiklon na severu močan in bo trajalo kar nekaj časa, da razpade.

Končujem še z eno zanimivo primerjevo.

Razlika v tlaku med anticiklonom in ciklonom je okrog 30 milibar. Vsak milibar je enakovreden 27 čevljev višine. Torej je tlačna razlika med Nemčijo in Italijo izražena v višini enaka kar okrog 800 čevljev.

Takšen velik gradient povzroči močan veter. Upam, da vam ta veter ne bo povzročil preglavic in da lahko opazujete kako oblaki drvijo iz vzhoda proti zahodu z mirom.

[ Modified: Monday, 13 May 2019, 8:24 PM ]
 
Anyone in the world

V maju in juniju bo potekalo bistveno več vojaških aktivnosti, ki bodo vplivale na zapore in omejitve zračnega prostora.

Skupni imenovalec vseh teh aktvinosti je vaja Immediate response 2019.

Ta vaja na območju Slovenije, Hrvaške in Madžarske traja od 10, maja do 7 junija.

Immediate response 2019

''Immediate Response 2019 is a multinational exercise, co-led by Croatian Armed Forces, Slovenian Armed Forces and U.S. Army Europe, taking place from May 10 – June 7, at various locations throughout Croatia, Hungary and Slovenia.

The objectives of IR19 are to build multinational, regional and joint readiness; enhance mil-to-mil relationships; and improve interoperability between the land forces to provide mutual assurance, deter regional aggression, and support a balanced approach to security and stability in the Balkan region.

The exercise will include approximately 6,500 participants from 15 nations including Albania, Bosnia and Herzegovina, Croatia, France, Germany, Hungary, Italy, Kosovo, Lithuania, Montenegro, North Macedonia, Poland, Slovenia, the United Kingdom and the United States. Approximately 3,000 U.S. Army Europe personnel will participate.

Highlights of IR19 include several airborne jumps, air assaults, medical training, port operations and the establishment and integration of a multinational battalion.''

V tem obdobju bo potekala tudi vaja:

  • Astral Knight (od 29. maja do 10 junija)
  • Adriatic Strike (od 3. junija do 8. junija)

V tem obdobju pri svojem letenju še bolj pazljivo in bolj pogosto pregledujte NOTAM sporočila.

POSODOBLJENO 27. MAJA

V priponki tega bloga je dokument, ki bolj podrobno napoveduje aktivnosti v okviru Adriatic Strike. Še posebej je nazorna predzadnja stran, ki na karti nariše nestandardne vojaške cone, ki bodo v uporabi med vajo.

Še vseeno glejte NOTAM-e, ker se lahko aktivnosti premaknejo, zamaknjejo...


[ Modified: Monday, 27 May 2019, 10:58 AM ]
 
Picture of Sašo Knez
by Sašo Knez - Sunday, 21 April 2019, 8:47 PM
Anyone in the world

Lep pozdrav vsem!

Ste opazili, da je za ''muhasti'' april ta teden nenavadno lepo vreme?

Sedaj že vsi dovolj dobro obvladamo sinoptične karte, da hitro najdemo razlog za to:


Smo v zelo izraziti situaciji sibirskega anticiklona, ki je potisnil visok tlak čez skoraj vso Evropo. Ta visok tlak blokira vremenske motnje, ki prihajajo iz zahoda, tako da se nabijajo bodisi severno (severno od Združenega kraljestva in Švedske) ali južno (Libija in Alžirija).

Kako to vpliva na naše letenje? Prvič QNH je visok. V zadnjih dneh je redno presegal 1030 mbar. Zaradi tega in še relativno nizke temperature imajo letala super letalne zmogljivosti.

Pišem vam pa zaradi drugega faktorja - nekaj dni sedaj že rahlo, ampak vztrajno piha. Ta veter piha iz dokaj nenavadnih smeri: vzhodnih ali celo jugo-vzhodnih. Podatki iz avtomatske merilne postaje na vzletišču v Zagorju za včerajšnji dan so takšni:


In res... pri pristajanju v smer 22 smo imeli več dni šolsko lep levi bočni veter.

Vidimo, da cel dan vleče 10-15 km/h vzhodnika. Jugo-vzhodnik v Sloveniji ni pogost. Če se spomnimo: pred fronto zapiha jugo-zahodnik, za fronto pa severo-vzhodnik (na Primorksem - burja).

V tej vremenski situaciji se pa lahko naučimo, oziroma ponovimo, kako se vrti veter okrog jeder visokega oziroma nizkega zračnega tlaka.

  • Okrog anticiklona veter piha v smeri urinega kazalca v smeri izobar.
  • Okrog ciklona pa v proti smeri urinega kazalca v smeri izobar.

Najbolj je to očitno nekaj sto kilometrov stran od središč.

Zato, če sedaj pogledamo spet sinoptično karto. Središča anticiklonov, so nekje na Slovaškem, Poljskem, Bolgariji. Mi smo v ravno pravi razdalji. Aniticiklon vrti veter po izobarah v smeri urinega kazalca - in zato pri nas v tej situaciji piha vzhodnik do jugo-vzhodnik.

Torej je situacija podobna, kot pri prehodu fronte (ciklona), ampak tam veter vzdolž izobar piha v nasprotno smer urinega kazalca.

Še anekdota za konec: v tridesetih letih, ko se je razvijal poštni letalski promet (Anglija, Francija in ZDA) in ni bilo informacijske mreže, ki bi omogočila generiranje sinoptičnih kart, so imeli piloti nekaj zelo enostavnih pravil.

''Postavi se, tako da ti veter piha v prsa. Anticiklon imaš na levi strani, ciklon imaš na desni strani. Če želiš hrbtni veter, imej anticiklon na desni strani in ciklon na levi strani.''

Lepe praznike želim!

Sašo

[ Modified: Monday, 22 April 2019, 10:15 AM ]