Blog entry by Sašo Knez

Picture of Sašo Knez
by Sašo Knez - Thursday, 10 October 2019, 10:34 AM
Anyone in the world

Dragi moji,

Tale blog zapis izjemoma celo ne bo pisal o vremenu, niti o kontroli še manj bo dajal kakšne uporabne nasvete.

Danes bom zapisal mojo vizijo, kako mora izgledati šolanje leta 2020 in kasneje.

Želim tudi obrazložiti kako sem prišel do teh pogledov. Začel bom s teoretičnim šolanjem.

Začenjam najprej z opombo, da je blog zapis, ki ga berete vgnezden v portal za učenje letalske teorije na daljavo. Najdete ga na naslovu academy4.si


Lansiran v svoji prenovljeni obliki je bil v marcu 2019 in od takrat do danes se je na njega prijavilo 93 uporabnikov oziroma povprečno eden na vsake dva dni.

To je odlično in sem tega zelo vesel! Hvala za zaupanje.

Današnje vreme mi daje primeren čas, da povem zgodbo kako je portal nastal. Leta 2011 sem bil še učitelj letenja v letalski šoli Adrie Airways. Tam sem upravljal tudi funkcijo, ki se ji je takrat reklo CGI oziroma Chief Ground Instructor, torej zadolžen za teoretično šolanje. Kakšno leto poprej sem organiziral celoten ATPL teoretični tečaj, ki je obsegal vseh obveznih 600+ ur predavanj.

Bil je dober tečaj, ampak ob koncu sem bil jaz in vsi predavatelji izmučeni. Predvsem sem imel občutek, da je grozno, ker z naslednjim začenjamo čisto od začetka in bo potrebno razlagati vse to še enkrat, začenši od QNH-ja. Zato sem se odločil in s pomočjo vodstva šole izvedel uvedbo učenja na daljavo, ki ga je ponujal Oxford. Ideja je bila, da se kandidati naučijo nezahtevne stvari sami, predavatelji se pa lahko skoncentrirajo na predajanje operativnih izkušenj in konteksta.

Hkrati sem bil kot učitelj letenja res sit, da sem mojim kandidatom neprestano razlagal ena in ista vprašanja v izpitnem katalogu za PPL. Bodisi so bila ta vprašanja težka (praviloma računska) ali pa tista, ki so bila narobe in so imela zato nelogične odgovore.

Tako je v meni zorela ideja, da bom enkrat naredil spletno stran, ki bo pojasnevala vsa ta vprašanja. Seveda (itak!) me je potem zaneslo in sem si predstavljal, da bom naredil kar celoten PPL tečaj.

Vedno sem bil preoptimističen.

Potem je prišlo leto 2012 in v letalsko šolo Adrije je prišla struktura upravljanja direktno iz Vegrada. Mene so skoraj takoj odpustili. No, kolikor se pač da odpustiti prekarca. Roko na srce, ko gledam nazaj, tudi brez tega nikoli nisem bil dobra kombinacija s tisto organizacijo. Tudi z leti me noče zapustiti volja in potreba po tem, da če je nekaj narobe, pač rečem da je narobe. Ko gledam nazaj (in v teh žalostnih tednih velikokrat gledam nazaj), se spomnim, da me je enkrat en kapitan in inštuktor ter vodja šolanja v celotni Adriji potegnil na stran in rekel: ''Vse kar rečeš je res. Razumi, da sem jaz vse to že poizkusil in nisem dosegel nič. Prestar sem, da bi se zaletaval z glavo v zid. Veš ... tudi ti ne boš dolgo zdržal tukaj. Nisi za to.'' Še danes sem mu hvaležen za ta nasvet in slišim, da že nekaj let leti v Turčiji.



Zame nostalgičen kader. S Klemenom Kovačičem na levem sedežu, nekega temnega januarja, obračava v base za stezo (takrat še) 31 v Ljubljani v Adrijskem Tomahawku S5-DAA.

Med Adrijo in Pipistrelom je bilo skoraj celo poletje, ko sem bil brez dela. V tem poletju sem zasnoval ta portal, ki je danes pred vami, kot academy4.si. Takrat se je imenoval teorija.si. in izgledal je takole:


Pri tem seveda nisem bil sam, ker računalničar nisem. Ključno so mi pomagali Igor Razbornik (portal), Suna Tancig in David Hanč (oblikovanje) ter Primož Rome (strežniki).

Moje vizije o PPL tečaju sem se lotil tako, da sem naprej vnesel bazo vprašanj iz PPL-ja. Muuuučnooo in dolgotrajno delo, da ne govorim, da sem ga zaradi nespretnosti moral celo večkrat ponavljati.

Nato sem za čisto vsako računsko vprašanje podal razlago. Torej postopek po katerem se računsko vprašanje reši. To je bila in ostaja še danes glavna dodana vrednost te priprave na izpit. Primer tega je desno.


Nato sem naredil tipično napako ko sem izgubil fokus in sem isto naredil še za izpit UL in CVFR ter angleški PPL. Začel sem leteti za Pipistrel in nato je postalo vse skupaj samo še film v hitrem posnetku.

Isto potrebo sem prepoznal v Pipistrelu, kjer so bila letala tako napredna, da jih je bilo potrebno teoretično podpreti. Zanimivo je, da je bil pipistrel-online lansiran celo pred teorijo.si.

Teorija.si se v prvem obdoju ni prodajala. Sploh ne! Mislim, da je bilo kar nekaj let prodanih manj kot deset dostopov letno. Ampak, vedel sem da je bila to nujen korak k pipistrel-online portalu in zato mi je skupna bilanca vloženega časa še vedno pila vodo.

Vseskozi sem pa imel občutek, da bo njen čas še prišel in da bo to nujno orodje za prihodnja leta in celo desetletja. Vseskozi sem razmišljal, o bistvenem konceptualnem zasuku, ki bi povsem spremenil teoretično izobraževanje na osnovnem šolanju pilotov.

V tem trenutku čutim, da sem z mojo ekipo pripravljen na ta korak naprej.

Najprej smo v zimi 2018-2019 prenovili portal in ga uskladili z podobo naše šole. Tudi vse tečaje priprave na izpite smo obnovili, jim dodali vsebino in za tistih 60 EUR dobite res veliko. Portal bistveno oljaša pripravo na izpit.

Po drugi strani sem pa na portal pisal vsebine tudi za druge tečaje in v tem času se je nabralo ogromno vsebine. V zimi 2019/2020 bomo to vsebino preoblikovali na takšen način, da bo povsem spremenila obličje letalskega šolanja.

Dajmo najprej pogledati kakšno je stanje sedaj.

Slovenske letalske šole smo soočene z več izzivi na področju teoretičnega šolanja pilotov. Najbolj pereči izmed teh izzivov so:

  • Velike zahteve EASE

EASA za PPL šolanje zahteva 100 urni tečaj teoretičnega šolanja. Ta tečaj je zelo zahteven. Tudi na evropskem nivoju ga redno in v celoti izvede redkokatera letalska šola. Druga stran kovanca je, da tečaj ni pretiran. Vsak pilot res mora imeti vso to znanje, ki je predpisano. Letalske šole – še posebej manjše, smo pred izzivom kako izpolniti velike, a potrebne zahteve po teoretičnem šolanju, na majhnem številu kandidatov in z malo sredstvi.

  • Pričakovanja kandidatov

Pričakovanja kandidatov, ki vstopajo v tečaj so največkrat popolnoma nasprotna od zahtev, ki so opisane zgoraj. Pričakujejo, da bodo brez teoretičnega učenja in z nekaj tedni letenja usposobljeni, da bodo lahko enomotorno letalo uporabljali za poslovni in počitniški transport.

Ob omembi 100 ur predavanj zavijajo z očmi in sprašujejo, če je to reeeees potrebno?

  • Razdrobljene skupine

Letalskih šol v Sloveniji je veliko. Zato imamo skoraj vse letalske šole razdrobljene skupine. Ob poplavi ponudbe si redka letalska šola lahko privošči, da kandidatu, ki se na pragu pojavi avgusta, pove naj se vrne januarja, ko se začnejo predavanja.

Letalsko šolanje gre v smer, da se kandidate na šolanje sprejme takoj in da lahko začnejo leteti jutri. To dejstvo izključuje možnost organizacije  skupinskih predavanj. Teoretično znanje mora kandidat pridobivati preko internetnih rešitev, kjer lahko dejansko potrebnih 100 ur šolanja odsedi kjerkoli in kadarkoli.

Zgolj največje letalske šole (Lesce, Celje in še kakšna) si bodo v naslednjih letih še lahko privoščile teorijo v velikih skupinah.

  • Pomanjkanje ustreznih predavateljev

Letalske šole že čutimo pomanjkanje ustreznih kadrov. Še nekaj let nazaj so teorijo predavali učitelji letenja. Sedaj je potreba po njih velika in opažamo, da teorijo predavajo čedalje mlajši piloti. Predvsem je za letalsko šolo to naporno, ker se tudi ti hitro menjajo.

  • Sprememba sistema testiranja na CAA

Vse te težave do sedaj niso bile vidne zaradi strukture teoretičnih izpitov. PPL katalog je obsegal nekaj več kot tisoč vprašanj, ki so bili v celoti znani vnaprej. Kandidati so se ta vprašanja naučili in naredili izpit. Volk sit in koza cela. Javna Agencija za civilno letalstvo RS je v januarju 2019 spremenila sistem testiranja.

Vprašanj je znanih samo še 15% in sporočilo je jasno: kandidati se bodo morali začeti učiti snov in ne več zgolj katalog.

Pri tem je potrebno poudariti tudi, da je ugotovitev, da letalska teorija šepa sprejeta na celotnem nivoju EASE in ne samo pri nas. V naslednjih letih bodo uveljavljali politiko, ki se imenuje AREA 100 KSA. Osnovna ideja te politike je, da je za pilota odgovarjanje na a-b-c vprašanja premalo. V naslednjih letih lahko pričakujemo, da bodo letalske oblasti začele striktno preverjati izvajanje in kvaliteto teoretičnih tečajev.

Letalska teorija za leto 2020 mora po svoji obliki odgovarjati na vsa ta vprašanja in reševati vse te izzive.

Vidim, da je ta blog zapis že dolg in da ga moram zaključiti. Mojo vizijo in rešitev za zgornje izzive bom dal v naslednjem zapisu. Mislim, da z acedemy4.si in obstoječo ekipo znam ponuditi dobro , uporabno in enostavno rešitev. Se beremo ob naslednjem prehodu vremenske fronte.

Do takrat pa:

Academy4.si postaja mesto, kjer je doma letalska teorija za leto 2020, 2030 in naprej.
Pridružite se nam čimprej.
Varno letenje!



[ Modified: Thursday, 10 October 2019, 4:30 PM ]