Blog entry by Sašo Knez
V zadnjem mesecu se večino debat v letalskih šolah suče okrog enega stavka: ''Spremenili so izpitna vprašanja''.
To definitivno terja nov blog, ampak z njim sem počakal dokler niso kandidati naše Akademije 4 opravili svoje obveze na tem izpitnem roku. Iz njihovih povratnih informacij lahko predstavim neko utemeljeno trenutno sliko kaj se dogaja, ko se usedete na teoretični izpit na CAA. Blog bom omejil na izpitna vprašanja za področje UL – motorno letalo ter PPL(A), ker na drugih področjih naša šola ne deluje in jih ne spremljam.
ZAMENJALI SO VPRAŠANJA - KONČNO
Kot vse v letalstvu ima odločitev nenadne zamenjave izpitnih vprašanj daljšo brado. Javna Agencija za Civilno letalstvo RS (CAA) je imela od nekdaj (sredina devetdesetih) javno objavljen katalog izpitnih vprašanj za izpite PPL(A) in UL.
Ta vprašanja so bila vseskozi praktično nespremenjena. Manjše popravke je katalog doživel leta 2007, ko je bila objavljena zadnja verzija kataloga. Vsi piloti, ki smo bili izšolani v zadnjih 25 letih smo npr. merili prave kotne kurze na karti, ki je prikazovala neko področje v Kanadi.
Katalog je imel dve težavi:
- Katalog je imel napake. Nekatera vprašanja so bila preveč dvoumna in pri nekaterih je bil kot pravilno označen očitno napačen odgovor. To je povzročalo precej frustracij, predvsem pa tudi učenja na pamet.
- Katalog je bil objavljen v celoti. To je pa spet vabilo k učenju na pamet. Predvsem se je učilo na pamet pri računskih nalogah iz področja navigacije ter zmogljivosti in omejitev. Nisem preverjal, ampak kolegi iz CAA pravijo, da je bila Slovenija edina država v EU z katalogom vprašanj objavljenih v celoti.
Pogledati je pa potrebno tudi širše. V zadnjih desetih letih je v Sloveniji nastalo veliko letalskih šol. To pomeni, da imamo lahko le najbolj aktivne letalske šole nek letni ritem ali pa tehnologijo, ki omogoča vpis posameznim kandidatom in ne skupinam. Letalske šole, ki imajo letno manj kot pet kandidatov na program, pa tega letnega ritma nimajo. Najbolj pri vsem tem trpi teoretično šolanje. Predavanja je pač nemogoče organizirati, če kandidati kapljajo skozi celo leto.
Zato so letalske šole ta izziv reševale večinoma s tem, da so se kandidati v veliki meri opirali na katalog izpitnih vprašanj. Tako se je manjko teoretičnega šolanja na nacionalnem nivoju skril.
Po drugi strani je bilo pa skrit tudi manjko na strani CAA-ja. CAA ni absolutni določevalec letalske stroke v naši državi. Na področju FCL licenc je v veliki meri zgolj integrator pravil EASE. To pa pomeni, da mora polagati račune o izpolnjevanju teh standardov neposredno EASI odnosno njihovim inšpekcijam. Zelo velik problem je bil tukaj katalog izpitnih vprašanj za CAA. Katalog je bil namreč neustrezen.
Neustrezen je bil, ker je ni zajemal vse teme, ki jih predpisuje EASA v FCL pravilih. V katalogu naprimer ni bilo ne duha ne sluha o Single European Rules of the Air (SERA), ki nam v EU določa pravila letenja. Takšnih področjih, predvsem na predmetih Operativni postopki ter Zakonodaja je bilo kar nekaj.
Okidoki!
Situacija je bila torej iz več vidikov zrela za spremembo. V februarju 2019 se je ta sprememba napovedala, ko je CAA umaknila katalog vprašanj in ga nadomestila z vzorčnimi vprašanji. Da se sprememba obeta je bilo torej jasno. Iz zgoraj povedanega pa sedaj sigurno razumete, da je bila ta sprememba potrebna.
Način kako je bila izvršena v tem izpitnem roku je bil pa milorečeno slab.
KAJ SEDAJ?
Da se katalog povsem spreminja sem izvedel v pogovoru z CAA kakšnih 14 dni pred izpitnim rokom. Slabih potez iz strani CAA je bilo kar nekaj. Najbolj pomembna je pa, da trenutna baza ni v večji relaciji z vzorčnimi izpitnimi vprašanji, ki so bila objavljena od leta 2018 naprej.
Tista vzorčna vprašanja so bila namreč smiselna. Vsebovala so en delež starih vprašanj in nek delež novih vprašanj. Torej je bil to evolucijski pristop. Kul pristop!
Ampak izvedba menjave baze na koncu ni bila evolucija, ampak je bila revolucija. CAA je namreč kupila bazo ECQB-PPL nemškega EDUACADEMY GmbH. To je ok rešitev in prepričan sem, da bomo vsi zadovoljni z njo, potem ko se prah poleže. To bazo uporablja tudi CAA Švice, Avstrije, Nemčije in kar nekaj drugih držav.
To vas pričaka sedaj na CAA. (2021)
Torej sedaj ko greste na PPL(A) izpit ste soočeni z bazo, ki je nova in ni v nikakršni relaciji s katalogom iz leta 2007. Prvo stvar, kar moram takoj priobčiti je, da ni res, da ''na novi bazi vsi kandidati na izpitih padejo''.
Od naših kandidatov na tem roku je padel eden in še to samo en predmet in še to z 70%. Skratka izpit se da normalno narediti.
Drug naš kandidat, ki je uspešno opravil PPL(A) izpit na novi bazi v marčevskem roku je podal sledečo povratno informacijo:
Glede na to, da v danem trenutku odlično poznam vsebino obeh (do četrtka preteklega tedna sem študiral po starem katalogu…) lahko rečem, da je novi sistem v določenih segmentih manj faktografski, po drugi strani pa zajema vsebine, ki niso bile vključene v dosedanji izpitni katalog. V novem katalogu je več računanja; True altitude, Momenti, TH, TC, VAR, DEV, QDM, QDR, QTE, QUJ, QFF …, precej več vedenja o NDB, VOR, manj pa o ILS.
Kako je izpit potekal danes?
Posedijo te za računalnik, poleg imaš vse in dejansko ne potrebuješ ničesar drugega razen svojega znanja…
Izpit poteka preko serverja (v oblaku) dobiš uporabniško ime in geslo, vpišeš in pričneš z vsakim predmetom posebej; Za vsak predmet je predvideno število minut, cca 3 min na vprašanje, več kot dovolj časa (za navigacijo za 20 vprašanj mislim da v okencu kazalo celo 1h 30 min…) Jaz sem vseh 9 predmetov naredil v 1h 30 min (kasneje pa še RT ANG in SLO v cca 30min). Ko predmet zaključiš ne moreš več nazaj ampak moraš pričeti z drugim. To je malo hendikepa, če ti kaj uide iz glave in ne moreš potem na koncu nazaj.
Za vsak predmet posebej si izbereš jezik, v katerem boš reševal test. Jaz sem si za vse izbral ANG jezik in to vsem tudi toplo priporočam, ker je po mojem mnenju v SLO cel kup smešnih izrazov in zmede (pravi potni kot, ki je TC v ANG ipd).
Predmeti imajo različno število vprašanj; npr. Airlaw 20, Navigacija 20, Komunikacija 10, nekateri pa 12 ipd …
Nekatera vprašanja so enaka kot v »vzorčnih novih izpitnih vprašanjih«, nekatera so obratna izpeljanka slednjih, ali pa so popolnoma druga. Nekatera vprašajo še po drugih stvareh, ki so označena na fotografijah in v vzorčnih niso obdelana.
Večina navigacijskih vprašanj je malo drugačnih, veliko je poudarka na QDM-ih in s tem povezanimi rečmi. Zoprna zadeva je edino to, da po monitorju težko rišeš radiale in presečišča (no jaz sem jih s svinčnikom)…kasneje pa zaprosil za printout … na teh novih kartah ni najlažje odčitati koordinate, niti iz drugih kompleksnih tabel odčitavati podatke (rezultati so si kar podobni, zato je potrebno biti natančen … ).
Med drugim je eden od vprašanj danes bil o adiabatnem raztezanju plinov, spet drugi o avtonomnem živčnem sistemu ipd…
Torej izpite se da narediti. Iz CAA slišim, da sedaj delajo na tem, da bo imel vsak predmet več izpitnih vprašanj, ker se bo s tem povečala ločljivost izpita. Sedaj je pri krajših testih lahko tretji napačen odgovor že padec, kar ni kul. Dali bodo tudi demo dostop, da se boste lahko navadili aplikacije v oblaku in se med izpitom ne bo potrebno ubadati z uporabniško izkušnjo.
Pri tem moram pa še poudariti, da se pa UL katalog spreminja evolucijsko in dobro. Vsak izpitni rok je malo drugačen in tam se vidi, da se pisec novih vprašanj loteva vsakega predmeta posebej. Skratka – moj globok poklon in tudi na tem področju UL kategorija prehiteva PPL po levi in desni. Bravo! Tako se dela!
NEMOJ DUŠO, NEMOJ DANES
Kot mnogi šoki sistema se bo tudi ta polegel. Ta šok je bil hud in moja teorija je, da so na CAA morali to narediti, ker jim je potekel rok iz strani EASE za uskladitev izpitnih vprašanj. Od umika kataloga 2007 v februarja 2019 mineva namreč točno 24 mesecev.
Letalske šole smo na marčevskem izpitnem roku tudi dokazale zrelost in kvaliteto šolanja. Slovenska letalska stroka ni v slabem stanju in v nekaj naslednjih izpitnih rokih se bo ta sistemski šok iznihal. Da je pa CAA na lastni koži izkusila kako je tvorjenje letalskega sistema zahtevna in delikatna reč, je pa za njih tudi dragocena izkušnja.
Je pa slab tajming. Izredno slab tajming. Nemoj-dušo-nemoj-danas-by-Riblja-Čorba-slab-tajming. Letošnja pomlad bo varnostno obremenjena za VFR letenje kot le malokatera pomlad v samostojni državi. Ogromno sprememb v zračnem prostoru (frekvence in Cerklje), velika pavza v letenju za večino slovenskih VFR letališč (slabo VFR vreme od novembra dalje in lockdown), ter velika obremenitev zaradi Covida na vseh straneh (logistično, psihološko, finančno).
A res rabimo še to, da se vse letalske šole čez noč vrže iz delovnega ritma z slabo izvedenim šokom sistema?
Nekaj je pa ziher – vso slovensko letalstvo se mora sprijazniti, da v prihodnjem obdobju katalog vprašanj ne bo v celoti objavljen. Objavljen bo po moji oceni največ 30% vprašanj. Glede na to, da baza vprašanj ni več v lasti CAA, ampak nemškega podjetja, CAA tudi če bi hotela te baze ne more objaviti.
Zato nima smisla lajati v to drevo, ampak se prilagoditi novi situaciji. Kandidati bodo morali za teoretični izpit študirati bolj snov in manj vprašanja. Kar je faaaaajn!
KAJ PA AKADEMIJA 4 (IN NJEN TEORETIČNI PORTAL)?
Kdo?
Mi?
Nič!
Glede na rezultate naših kandidatov lahko v naši šoli naprej delamo kar delamo. Ena izmed ključnih tehnologij, ki jih imamo na voljo je portal za teoretično šolanje academy4.si. To nam omogoča kontinuiran vpis kandidatov in njihovo pripravo na izpite skozi vse leto. Danes je v portal vpisanih 245 pilotov, kar je zelo lepo.
Štos pa je, da se je sedaj uporaba tega portala spremenila. Če je bil portal prej vadnica za izpitna vprašanja, je sedaj čedalje več poudarka na samem materialu.
Moja odločitev, ki sem jo sprejel po daljšem premisleku je, da bomo imeli na našem portalu bolj obširno bazo trenutnih vprašanj, kot jih bo dala na vpogled CAA. To bazo bomo z različnimi mehanizmi dopolnjevali, ker so še vedno neka vprašanja pač enostavno butasta in nerelevantna.
Npr tole:
Primer vprašanja, ki vzpodbuja pripravo na izpit preko izpitnih vprašanj in ne preko snovi. (Akademija 4, 2021)
To vprašanje spada v predmet Človeške zmogljivosti in omejitve. Vprašanje, ki se zastavlja meni je, da če je potrebno ta predmet študirati do te mere podrobnosti, potem je s splošno zastavljenim študijem nivo PPL-ja skoraj nemogoče naštudirati.
Drugo vprašanje je pa:
Ali se šalite?
Kaj za vraga PPL pilotu pomaga znanje o tem kaj so faking trombociti. A res ni bolj potrebno energijo učenja in preverjanja vlagati v kakšne bolj operativno uporabne teme?
Ko se bo na CAA izpitih iskalo temeljno znanje, prisežem, da umaknem iz portala vsa izpitna vprašanja. Glede na takšno in podobna vzorčna vprašanja ugotavljam, da nismo še tam.
Zato bo še vedno predizpitna priprava do določene mere temeljila na izpitnih vprašanjih. Ampak ne bo temeljila več izključno. To je pa zelo dobro in bo še dvignilo raven našega letalstva.
V Akademiji 4 imamo za vas dve storitvi. Lahko kupite dostop do portala (60 EUR za 6 mesecev), ali pa k nam pridete delati celotno UL(A) ali PPL(A) teoretično šolanje (za 360 EUR).
Mislim, da je v tem zadnjem ključ za letalske šole, ki se s prehodom na nov sistem teoretičnega šolanja pač ne mislijo ubadati in izgubljati energije. Svoje kandidate pošljete k nam na teorijo in nazaj k vam pridejo s potrdilom o opravljeni teoriji.
Enako velja tudi za kandidate – k nam pridete narediti teorijo in potem z potrdilom v roki izberete katerokoli letalsko šolo.
Trenutno imamo vpisanih na ta način 22 kandidatov iz štirih letalskih šol poleg naše.
Če povem še iz poslovodskega gledišča je takšna poteza za manjše letalske šole edino smiselna. Ker bo Akademija 4 (če že ni) postala specialist za teorijo osnovnega šolanja, bo to omogočalo bolj efektivno delovanje manjših letalskih šol. V manjših letalskih šolah se boste lahko skoncentrirali na pripravo-letenje-analizo.
Na naši strani bo pa dodatno vlaganje v kvalitetno teorijo upravičeno glede na čedalje večje skupine. Zato bodo pa kandidati prihajali k vam čedalje bolj teoretično podkovani. Ker bodo kandidati čedalje bolj teoretično močni, boste lahko svoje briefinge in delo z njimi usmerili bolj v praktično znanje in veščine. Integracija stroke na pameten in razmejen način je win-win situacija za cel trg.
Skratka ta naša mala vojna izpitnih vprašanj se da preživeti brez prask in na zrel način. Slovensko letalstvo je en sam mozaik, ki je sestavljen iz več koščkov. Namesto, da vsak drgne svoj kamenček je bolje, da naše koščke – vključno z CAA - sestavimo v smiselno, lepo in efektivno celoto.
POLETJE SE BLIŽA
Ta ''teoretično-izpitni'' blog je pa tudi zelo primerno mesto, da vam priporočim eno fantastično knjigo. Borut Podgoršek – lastnik portala in založništva Sierra5 je izdal knjigo Stražar neba.
Knjiga je izjemna!
Vam povem zakaj…
Borut je našel spomine dveh hidropilotov Kraljeve mornarice, ki opisujejo leta tja do 1930. Njuni življenjski zgodbi sta prepleteni. Poleg spominov je Borut iz različnih virov izkopal najrazličnejše curke in ocvirke, ki zgodbo dodatno popestrijo.
Vrednost knjige je pa predvsem v tem, da ti spomini oživijo! Dogodki izpred devedesetih let oživijo, kot da bi se dogajali danes. Knjiga je časovni stroj, ki vas popelje v letalsko šolo v Divuljah in v kabine Ikarusov. Boruta sem poklical in sem po plohi čestitk zaključil, da ''ko sem bral to knjigo me je prijelo, da bi šel na morje.'' Odgovori mi je, da sem že deseti, ki mu je rekel točno to.
Knjige nas transportirajo v drug čas, v druge kraje in k drugim osebam. Zato večjega priporočila, kot da vas knjiga odpelje na morje (res, ampak res!) izpred devedesetih let pač ne morem dati.
VEČ O KNJIGI, VKLJUČNO S TEM KAKO JO NAROČITE NAJDETE TUKAJ.
Varno pomlad v zraku vam želim! Glejte ven in oprezajte za drugim zračnim prometom!