Blog entry by Sašo Knez
Tokratno gostujočo tipkovnico je v roke vzel Braž Rebolj FI-FI. Blaž je v Akademiji 4 učitelj letenja na Virusu. Opisal in ilustriral bo iluzijo - popačanje čutnega zaznavanja, ki se lahko zgodi med letenjem nad zaseneženo pokraino v VFR pogojih „Flat Light“ – difuzna svetloba. |
Čeprav je verjetnost za ta pojav pri nas med križarjenjem zelo redka (živimo v delu sveta, ki ima veliko gostoto točkovnih in linijskih orientirov), to nikakor ne velja za pristajanje in ravnanje na zasnežene steze.
Prav tako pa enaki mehanizmi veljajo za letenje na nizkih višinah nad morjem v vlažnem, mrčastem vremenu. Blaž, začni.
FLAT LIGHT - DIFUZNA SVETLOBA
Pogosto prebiram članke o letenju, nasvetih in izkušnjah pilotov. Tokrat sem na spletni stran Boldmethod.com naletel na pojav, ki opisuje nekaj, kar se lahko zgodi tudi pri letenju nad našo lepo Slovenijo, pri letenju po pravilih VFR.
Poglejmo, kaj se lahko zgodi pri dobri vidljivosti kadar nebo prekrivajo beli oblaki. Ustvari se nevarno meteorološko stanje, imenovano "Flat Light". Tega se je potrebno zavedati pred letenjem nad zasneženo pokrajino.
Poglejmo primer: V Sloveniji je običajen zimski dan in vse je pobeljeno. Vidljivost je lahko tudi do 50 km in več. Megle ni. Letimo. Začnemo se spuščati in se tega ne zavedamo. Nenadoma z veliko hitrostjo udarimo v zasnežena tla. Fenomen se ne zgodi samo pri letenju nad hribovitim svetom.
Tudi nad ravnico je situacija lahko enako nevarna. Če pogledamo spodnjo sliko, prav veliko razlage ne bo več potrebne.
Nesreča v razmerah difuzne svetlobe. (Foto: neznano via Blaž Rebolj)
Meteorološko stanje „Flat Light“ je povzročilo že na desetine nesreč po vsem svetu. Sicer popolnoma VFR-dan se lahko za pilote, ki ne uporabljajo instrumentalnega načina letenja, spremeni v zahteven, če ne celo nevaren let.
Česa ne vidimo? Ne vidimo, senc, ne vidimo meje med tlemi in nebom. Ni naravnega horizonta, zaznavanje oddaljenosti od tal je onemogočeno. Začnemo biti bitko med občutki in dejanskim stanjem. Dobimo občutek, da se dvigamo, a se ne. Morda dobimo občutek, da se spuščamo, a se morda celo vzpenjamo. Posebej velja opozoriti, da se izguba vizualnih referenc ne zgodi v trenutku, pač pa postopoma. Prav ta postopnost nas najbolj zavede in naša varnost je zelo ogoržena!
V „Flat Light“ pogojih ni ogroženo samo križarjenje. Velik izziv predstavlja prihod proti letališču, letenje v finalu in še posebej ravnanje. Zakaj že? Zato, ker je naše zaznavanje oddaljenosti od tal skoraj onemogočeno. Pogoji „Flat Light“ seveda niso najbolj ekstremni. Ko se pojavi še megla (izguba referenčnih točk), ki je v takih pogojih sploh ne opazimo, je situacija taka, izredno nevarna. Spodnja slika je bila zajeta iz spletne kamere na celjskem letališču.
V pogojih malih kontrastov se zelo hitro zabriše naravni horizont. (Foto: zajem spletne kamere Aerokluba Celje)
"Difuzna svetloba", ki jo opisujejo komentatorji smučarskih tekem, je točno to. Povsem izgubimo občutek za globino. Moja izkušnja: nenadoma sem med smučanjem dobil kolena v brado. Ne vidi se grbin, morda nam postane celo slabo, tal pod nogami zmanjkuje ali pa nas zabija. Tudi izguba orientacije ni nemogoča.
V zimskih razmerah se lahko pojavi lahko tudi „Whiteout“ (brez orientacije – Evroterm to definira kot izgubo orientacije glede na horizont zaradi odboja sončnih žarkov od snega in zaradi oblačnega neba). Slika spodaj prikazuje, kako se zaradi dviga snežnih kristalov ustvarijo podobni pogoji kot pri „Flat Lightu“. Ta pojav ni tako pomemben za pilote letal, kot je za pilote helikopterjev.
White-out je velika nevarnost za pilote helikopterjev, ki delajo v snežnih razmerah. Soroden pojav je v puščavah ali pesku - tam snežne kristale nadomestijo zrnca peska. Ta pojav se imenuje pa Brown-out. (Foto: Wikipedia)
Prav tako izgubimo reference, občutek za globino. Kaj lahko storimo, če se pojavi „Flat Light“?
Nevarnost lahko zmanjšamo z naslednjim:
- ne letimo naprej, če nam ostane samo še ena vizualna referenca,
- poskusimo ne izgubiti izpred oči svoje referenčne točke,
- načrtujmo svoj prihod (na letališče) tako, da bo naša vizualna referenca pri letenju vedno na naši strani (stran PF-ja; Pilot Flying),
- med letenjem se ne obračamo z letalom stran od svoje referenčne točke,
- med letenjem čim manj vrtimo glavo in verjemimo instrumentom,
- če imamo narejen instrumentalni rating, razmislimo nadaljevanju letenja po pravilih instrumentalnega letenja.
Srečno!
Toliko iz Blaževe strani. Jaz vas pa samo opozarjam, da so božično-novoletni prazniki tik pred vrati. Akademija 4 vam pomaga pričarati krasno letalsko darilo. Letalsko darilo je polet na simulatorju, na letalu ali pa oboje.
Naše letalsko darilo lahko podarite nekomu, ki je nor na letala ali simulatorje. Lahko pa letalsko darilo podarite čisto zato, da z ljubljeno osebo delite svojo naklonjenost do letalstva.
Vsekakor smo v obeh scenarijih v Akademiji 4 pravi naslov za vas. Letalsko darilo je v obliki bona, ki ga lahko z nekaj kliki naročite v naši spletni trgovini.